Den dolda sanningen bakom kycklingslakteri

Jag vaknar upp en tidig morgon av ett hemskt skri, det var mina vänner, en av männen tog min kyckling kompis om halsen och hon pep till av skräck, nu var det dags. En mängd kycklingar kastades in i lastbilen med våld och jag kunde se skräcken i deras blickar och sorgen veta att de aldrig kommer få se solljus, aldrig känna värmen av en hettande sol. De tröck in en grupp till i lastet, nu var det nog så trångt att de knappt kunde andas, jag gav min kompis en sista blick av kärlek, men nu var det över. Och snart var det min tur.

 Idag påstår ägarna till slakterierna att kycklingarna behandlas med respekt och får tillräckligt med föda varje dag, de bor på fräscha hygieniska ställen,och de har det helt enkelt trevligt och lever ett bra liv.Men oj oj oj.. sanningen är långt ifrån trevlig.

 

En kyckling som idag kläcks på slakteriet, kläcks i en kartong med många andra ägg över sig. De kläcks på varandra innan de sedan läggs upp på ett band nykläckta, en och en. Efter bandet möts de av ett stort roterande hjul som de sedan hängs upp i med fötterna pekandes uppåt, ja precis, upp och ner. Där åker de sedan runt, runt, runt,runt,runt,runt,runt... Ända tills lastmännen är klara med inlastningen av de färdigväxta kycklingarna som ska till slakteriet och skållas till döds. Då kastas de ungefär tjugofyra åt gången ner i en plätt på max en kvadratmeter. Sedan besprutas de med antibiotika, just för att de ska växa sig fullvuxna inom trettio dagar, vissa kycklingar dör innan de är trettio dagar, endast för att skelettet inte orkar ta så mycket kött.

Sedan körs de precis som deras vänner intryckta liten lastbil tusen åt gången, eller mer, till slakteriet ,därsitter de skräckslagna och väntar på att skållas levande till döds.

 

Flera miljoner kycklingar går till mötes med det här ödet varje dag. Tycker du att det är okej? I så fall lär du vara en jävla egoist.

 Kris kämpar dagligen för kycklingarnas rätt i samhället, och vi gör allt vi kan för att förhindra detta hemska öde.

Bli medlem i Djurens rätt och köp kravkyckling, om du väl ska köpa kyckling.

Och absolut INTE kronfågel.

För att ta kontakt med oss

maila:

[email protected]

 ingen kan göra allt. Men alla kan göra något !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0